Сьогодні різні форми суспільної свідомості української спільноти позначені протистоянням і конфліктністю. У культурній свідомості наявний конфлікт між православною і католицько-протестантською цивілізацією, у релігійній свідомості – між православ’ям і греко-католицизмом, московським і київським православ’ям, в мовній свідомості – між українізацією і русифікацією, в історичній свідомості – між актуальним минулим і сучасною інтерпретацією, у політичній свідомості – між євразійською орієнтацією і євроатлантичною інтеграцією, в утопічній свідомості – між комунізмом і націоналізмом та націоналізмом і лібералізмом. Водночас в українській спільноті сьогодні присутнє розуміння і усвідомлення того, що доба панування утопії, утопічної свідомості, утопічного мислення, або ідеології, ідеологічного мислення в українській історії безповоротно пройшла. Настала доба культури. Ідеологію, ідеологічне мислення, а також кореляційні з ними утопію і утопічне мислення, в сучасному українському суспільстві поступово має заступити культура і культурологічне мислення. Такою повинна бути стратегічна відповідь українського суспільства на виклики сучасної доби.
Підстави для побудови наведених висновків дає сама донедавна пануюча в українському суспільстві та його академічних спільнотах марксистська філософія історії, яка ототожнює культуру з ідеологією. Сьогодні лише потрібно зробити обернення цієї тези та замінити ідеологічне мислення культурологічним, стару ідеологію – новою культурою. Це обернення слід здійснити у марксистському стилі. Воно має бути подібне на обернення діалектичного методу Г. Гегеля, здійснене К. Марксом. Лише наслідуючи марксистський стиль, можна звільнитися із полону марксистських ілюзій. Вихід у цьому випадку схожий на..вхід.
Нова культура для України насамперед постає єдністю історичної, політичної і правової культури. У цій єдності історична культура є культурою ставлення до минулого, політична культура – культурою політичного діалогу, а правова культура – культурою розв’язання соціальних конфліктів із позиції верховенства права. Інструменти розвитку політичної і правової культури уже існують. Це політична і юридична етика. Інструмент для розвитку історичної культури поки що не створений, але його необхідно створити. Цим інструментом має стати кліоетика.
Кліоетику (від грецьких слів Кліо – Муза історіописання та етика – вчення про мораль) можна охарактеризувати як вчення про моральне ставлення до колишнього досвіду сучасного суспільства та моральну відповідальність за оцінки і цінності минулого. Саме вона здатна звільнити спільноту від комплексу вини і психотравм, отриманих у минулому, забезпечити примирення і консолідацію суспільства.
Із цієї перспективи кліоетика особливо актуальна для сучасного українського суспільства, в якому, нажаль, переважає аморальна історична культура і, як наслідок, поляризація між західними, східними і південними регіонами. Суб’єктам української історії зазвичай даються протилежні, несумісні між собою оцінки. Герої і антигерої української історії часто міняються статусом та ролями. Руйнуються їхні пам’ятники і монументи. До підручників з української історії включаються або з них вилучаються відповідні тематичні нарації на догоду владним структурам. Усе зазначене наводить на думку , що в сучасному українському суспільстві необхідно започаткувати рух від аморальної до моральної історичної культури. Провідну у ньому повинна відігравати кліоетика.
Сьогодні інтенсивно і бурхливо розвивається прикладна етика, завдяки методологічним орієнтаціям на утилітаризм і практицизм. Однак такі її розділи як біоетика, екоетика, соціоетика тощо потребують доповнення кліоетикою. Вона має сказати своє вагоме слово для України і світу.
Підстави для побудови наведених висновків дає сама донедавна пануюча в українському суспільстві та його академічних спільнотах марксистська філософія історії, яка ототожнює культуру з ідеологією. Сьогодні лише потрібно зробити обернення цієї тези та замінити ідеологічне мислення культурологічним, стару ідеологію – новою культурою. Це обернення слід здійснити у марксистському стилі. Воно має бути подібне на обернення діалектичного методу Г. Гегеля, здійснене К. Марксом. Лише наслідуючи марксистський стиль, можна звільнитися із полону марксистських ілюзій. Вихід у цьому випадку схожий на..вхід.
Нова культура для України насамперед постає єдністю історичної, політичної і правової культури. У цій єдності історична культура є культурою ставлення до минулого, політична культура – культурою політичного діалогу, а правова культура – культурою розв’язання соціальних конфліктів із позиції верховенства права. Інструменти розвитку політичної і правової культури уже існують. Це політична і юридична етика. Інструмент для розвитку історичної культури поки що не створений, але його необхідно створити. Цим інструментом має стати кліоетика.
Кліоетику (від грецьких слів Кліо – Муза історіописання та етика – вчення про мораль) можна охарактеризувати як вчення про моральне ставлення до колишнього досвіду сучасного суспільства та моральну відповідальність за оцінки і цінності минулого. Саме вона здатна звільнити спільноту від комплексу вини і психотравм, отриманих у минулому, забезпечити примирення і консолідацію суспільства.
Із цієї перспективи кліоетика особливо актуальна для сучасного українського суспільства, в якому, нажаль, переважає аморальна історична культура і, як наслідок, поляризація між західними, східними і південними регіонами. Суб’єктам української історії зазвичай даються протилежні, несумісні між собою оцінки. Герої і антигерої української історії часто міняються статусом та ролями. Руйнуються їхні пам’ятники і монументи. До підручників з української історії включаються або з них вилучаються відповідні тематичні нарації на догоду владним структурам. Усе зазначене наводить на думку , що в сучасному українському суспільстві необхідно започаткувати рух від аморальної до моральної історичної культури. Провідну у ньому повинна відігравати кліоетика.
Сьогодні інтенсивно і бурхливо розвивається прикладна етика, завдяки методологічним орієнтаціям на утилітаризм і практицизм. Однак такі її розділи як біоетика, екоетика, соціоетика тощо потребують доповнення кліоетикою. Вона має сказати своє вагоме слово для України і світу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий