Метафора как инструмент. Наш мозг обрабатывает визуальные образы иначе, чем отдельные понятия.
Метафоры обрабатываются быстрее, они кажутся нам ближе и глубже затрагивают эмоционально, чем логические аргументы. Поэтому довольно перспективной кажутся и подходы
non-verbal психотерапии, основанной на визуальных образах, метафорах и их трансформации. Людям нравятся изображения и сильные образы. Изображение воспринимается намного быстрее, эмоциональнее и ярче, чем слова. Метафоры и аналогии проще и эффективнее логических убеждений.
Метафора может быть и трансформирующей – когда она вызывает инсайд и заставляет пересмотреть прежние установки. Неудивительно, что люди, имеющие большое количество знаний в разных сферах способны видеть глубокие структурные аналогии между концепциями разных сфер знания.
Метафора помогает перенести проработку с вербального на невербальный уровень. Это позволяет любому человеку даже в нересурсном состоянии просто идентифицировать свои проблемы и начать их решать в легкой визуальной форме. Также идентифицируя себя с метафорой, человек на эмоциональном уровне глубже вовлекается в решение проблемы. Метафора помогает увидеть свою проблему со стороны, сделать более ясным те стороны свой жизни, которые ускользают при рациональном анализе. Поэтому яркие образы так нас вдохновляют и способны нас изменить.
И конечно метафора последних дней – это хрупкий керамический петух, васильковская майолика мастера Прокопа Бидасюка, который чудом уцелел на кухонном шкафчике на стене дома, разрушенного российской армией в Бородянке на Киевщине. Символ петуха в традиционной культуре – героический, он приходит на помощь слабым. Как в фильме Вий – петух – это часовой, его песня – это начало дня, его крик разгоняет нечисть и зло теряет силу.
Working with metaphor Am J Psychother 2003;57(4):528-36.
Metaphors in Mind: Transformation through Symbolic Modelling James Lawley
The Analogical Mind: Perspectives from Cognitive Science Dedre Gentner
P.S. Marianna Malina
Про півника, який вцілів, і якого подарували Борису Джонсону.
Прочитала в мережі, що то сувенір так собі, не дуже естетичний і т.д.
Можливо. Але символ це - дуже промовистий.
Нижче уривок з моєї книги до "Карт Місячних Звірів". Про Півня, як символа.
"Півень в багатьох міфах світу пов'язаний з божествами зорі, тобто зі сходом та заходом сонця. Червона зоря часто порівнюється з яскравим та різнокольоровим хвостом Півня.
Півень завжди кукурікає в певний час доби, тому він часто виступає як вісник сонця та його провідник у добовому та річному циклах.
Сонячний захисний символізм, властивий Півню, спостерігається з найдавніших часів. Вісником світла він був у персів, а також символом достатку та персоніфікацією сонця. Загалом у більшості міфологічних традицій півень був пов'язаний з богами зорі, сонця, світла, небесного вогню - Аврора, Геліос, Мітра, Ахурамазда та ін.
Згідно з народними повір'ями, нічні примари зникають із першим криком Півня. Вважається, що Півень розганяє своїм криком нечисту силу, проганяє зло та відлякує мерців. В Україні вважалося, що півень є найкращим оберегом у господарстві. За його відсутності обов'язково з'явиться сатана. Навіть чумаки, вирушаючи в дорогу, брали птаха із собою.
Але півень не тільки пов'язаний із сонячним циклом, ранковою та вечірньою зорею, він часто сам є уособленням стихії вогню. Всім відомий вираз: «запустити Півня» в сенсі підпалити.
Як і сонце, Півень пильний і всевидючий, його зображення, як вартового, поміщали на дахах будинків, жердинах, шпилях, флюгерах, а також на скринях. У християнстві півень також став символом світла. Його часто поміщали на шпилях церков.
У Китаї зображення червоного Півня розміщують на стінах будинку як талісман проти вогню.
В Стародавньому Римі Півня широко використовували при ворожіннях та передбаченні погоди. Тому Півня можна вважати і «віщим» птахом.
У Стародавній Греції Півень був присвячений також і Асклепію, як образ зцілющої смерті-відродження.
З Півнем пов'язується символіка воскресіння з мертвих, вічного відродження життя. Тому зображення Півня можна побачити на могилах та на хресті нерідко в чергуванні із зображенням сонця. У темряві смерті він мав сповістити про ранок – воскресіння.
Причетність Півня і до царства життя (світла), і до царства смерті (темряви) робить цей образ причетним до циклу життя - смерть - нове народження. Тому про Півня іноді кажуть, як про двічі народженого, про що нерідко наголошується в загадках про нього.
Півень є птахом родючості та врожаю. Півень також є одним із ключових символів сексуальної потенції. Показовими у зв'язку з цим є «півнячі» позначення чоловічого дітородного органа (напр., англ. жаргонне «cock»), а також уявлення про півня як символу похоті, що існує в низці традицій.
У колекції Ватикану зберігається римський «фалічний тотем» — бронзове зображення півня з чоловічим торсом та головкою пеніса замість голови, на постаменті є напис «Спаситель світу».
Півень – птах-забіяка. Тому він став також символом войовничості та мужності. Про бойові якості Півня ходили легенди, наприклад, вважалося, що коли він вступить у бій, то завершить його або беззаперечним переможцем, або загине.
В античності за свою самовідданість, пильність та обачність, півень став атрибутом бога війни Ареса та войовничої Афіни. Стародавні греки нерідко використовували півнячі бої для «запалювання» своїх солдат. Данці також під час війни завжди тримали двох півнів: одного – як будильник, другого – для натхнення воїнів на бій.
Германці також мали з собою півня для стимуляції пильності. В скандинавській міфології крик чорно-червоного Півня в Хель скликає всіх на битву, коли наближається Рагнарок."
Комментариев нет:
Отправить комментарий