Україна — нація лісова. Не лісиста, а лісова. Хоча й, як відомо, лісистість охоплює помітну площу нашої суверенної і унітарної. Ще один, даруйте, трюїзм: ліс не мислить себе без своїх першого та другого «Я», флори та фауни. Сильніший світ спільнота лісова і лісиста. Ліс тісно пов’язаний і з людиною, третім «Я», знову банальність, та ця банальність є визначальною в ряді багатьох аспектів антропогенезу – людського розвитку. Ліс бере активну участь в круговороті кисню у природі: завдяки сонячній енергії, невід’ємній складовій всякого органічного функціонування, ліс має здатність здійснювати процес фотосинтезу, життєво необхідного для суб’єктів рослинного та тваринного світів. Окрім коловороту кисню, ліс також вельми причетний до гідросфери, він затримує грунтові води від витоків з ріками у крупні водоймища, тим самим забезпечує водопостачанням людей та сприяє вдалому веденню сільського господарства, а великі скупчення взимку неталого снігу в лісах затримують воду, знижуючи ризик масових руйнівних затоплень населення. Ліс нерідко успішно виконує серйозну вітрозахисну функцію. Ліс легко поглинає промислові відходи, забруднення, а ліс, особливо хвойний, виділяє фітонциди, речовини, котрі згубно впливають на злоякісні мікроби та в допустимих дозах благотворно позначаються на живій матерії. Це безумовно перелічена невичерпна користь лісу, яку він несе своєю життєдіяльністю біосфері.
Крім прямої ролі великого помічника Живому, ліс виконує і спрадавна виконував роль, так би мовити, опосередковану , що, втім, за своїм значенням і своїми наслідками іноді навіть випереджає першу. Гриби, ягоди, тварини і інший харч, що слугував і досі слугує людині – це, скоріш за все, відноситься до першої ролі, не без певних важливих унаочнених уточнень. А ліс, місцевість, як сховок для різного роду реальних і напівіснуючих маргінальних персон, полярних і тотожних в очах соціуму, що кинули кожен свого часу якійсь частині цивілізаційного світу виклик, на кшталт Робіна Гуда, Олекси Довбуша, червоних кхмерів, прибалтійських войовників, так званих лісових братів, УПА ОУН(б) і тд. – це та друга роль, за яку, на жаль, своєї винагороди він не одержав і хтозна чи коли-небудь здобуде справді повноцінну медаль за багатовікову вислугу фактично задарма. І навіть не тому, що з ним – лісом – зараз поводяться виключно як із засобом для меркантильних нагромаджень, суто тимчасових потреб з невиправданими претензіями на вічність, ним нехтували, його визискували і ті, яким він «протегував», бо чи ведеться боротьба уламків цивілізації з її твердішою, ціліснішою і більшою частиною, чи двох, трьох частин у всій хисткій величі між собою, або взагалі «сама з собою» — це все, тією чи іншою мірою, відкладає прихисток у сховок від природи, — не для людини, а від людини, а відтак автоматично – від усякого іншого живого організму, рано чи пізно. Облудної долі не оминули навіть Руссо з Торо, хоч як і не намагалися. А втім, можливо, на це існують серйозні причини.
В таких літераторів, як Фолкнер та Фрост, ліс собою знаменує втілення надскладних людських пізнань та завдань. З лісом зв’язана ціла, споріднена і розгалужена географічно-історичними факторами, система міфологем та оповідей. Так для середньовічної культури Європи, крізь призму еллінізму, ліс набував алегорії первинного хаосу матерії, забарвлений зеленим – неспілим, недосконалим кольором, і уособлював неуникненні муки, через які мають пройти Трістан та Ізольда, щоб зрештою вийти на галявину чистоти, а вже з неї – пряма і дуже коротка дорога в інший ліс, що зветься Едем.
З того, що достеменно відомо, з лісом була пов’язана ще одна важлива культурна струнка – обряд ініціації, здебільше, окрім низки кельтських і германських племен на теренах сучасної Європи, в Африці, Південній Америці та Океанії. Його величності канва – дерева – вражали до благоговіння, як ото друїдів, їм поклонялися, їх обожнювали і їх боялися прогнівати бодай найменшим проступком, за який неухильно потрібно було відповісти кривавими жертвами, або який залагодити потрібно було кривавими жертвами. А вже Гільгамеш, герой майже однойменної Шумерської міфології (Шумер – безумовно цивілізація, ба більше, прийнято вважати, що чи не колиска цивілізацій) до лісу був менш поблажливим, він зі своєю пістрявою і колоритною свитою здійснив героїчний вояж до кедрового лісу, щоб заручитися особливою зброєю з тих кедрів, якою потім вбив, маючи на меті благородну справу, чудовисько Хуваву, охоронця цих кедрів, до речі.
Так розпочинається Історія, що триває й понині? Поза сумнівом, «Гільгамеш» був не першим, надто багато, чомусь я переконаний, було цивілізацій до нього, він чинив так як воліли, шепотом і криком, його боги. Вочевидь, вони мали свої плани щодо лісу та його подальшого облаштування. Нема дивини, адже в тому клятому лісі водилося не лише «кедрове» чудище Хуваву, там справіку панувала й інша демонщина, що загрожувала новому (?) світовому порядку. Там царювали духи лісу, своєрідні самодостатні медіатори між світом людей та світом богів, часто-густо й самі боги, відносно злі, відносно добрі і відносно нейтральні правителі лісів: Афсаті, Сільван, Баян Хонгаю, Бай Байанаю, Баба Яга, ельфи, гноми, піксі, Лєший тощо. Зрозуміло, що не всі разом і водночас, інакше б нічого живого не залишилось після їх «дружніх погоджень». Ці вдатні володарі лісових стихій тримали в покорі всіх тварин і рослин, останнім від того зле не було, навпаки, адже їм, чи силою богів, чи панів, було навіяно про невідворотний хаос і вимирання у випадку відходу від вищого регламенту, допоки не ступила в ліс нога людини, істоти не істотного, не докорінного, а все ж вагомо іншого порядку. Тоді духи забили на сполох, бо людини чимось нагадували подобу богів, хоч не відразу і не панічно стривожилися, вони зуміли вселити і їм, що саме вони, духи, володарі лісів, але на відміну від тварин та рослин втовкмачили цю просту істину людям навіюванням, що відтепер все, що діється в лісах підвладне і підзвітне – людині, позаяк відтепер вона стає володаркою, щоправда забули втаємничити, що насправді вони теж підконтрольні.., але не свідомо, так би мовити. І стали люди гномами, ельфами, на курячих ножках… і лєшими. Одні безпробудно обкрадали простолюдинів, зовні нічим не відмінних від них самих, інші – , як правило, з ознаками Лєшого – водили лісами наблуд і збивали на манівці, а їх менш сановиті лісові приспішники, щоб нещасні не видихнулись остаточно, знищили себе і інших в розпуці, радили за щораз міняти місцями черевики і одягатися внутрішньою стороною назовні. Траплялося, що й лєші і інші лісовладики не церемонилися з блукачами – жорстоко розправлялися, вбивали наповал. А скільки небезпеки ліс таїть, так би мовити, видимої ! Скільки там хижаків тиняється в голодні пори, які ніколи не припиняються.
Ліс це апріорі небезпека, згуба, наповнена хижими тварями і всілякою містичною, нез’ясовною нечистю. Знали селькупи чудово, коли говорили, що не де-небудь, а в лісі розміщений вхід в нижній світ. Щоб вижити в лісі, потрібно бути не просто звіром, треба бути суперзвіром, а щоб зажити…владичити, царствувати – то квота винятково духів. Простолюдинам – просто звірятам – нічого потикатися в ліси, якщо доля і має схильність іноді виключати страшну гибель в нетрищах, то стокляті лєші не випустять живими після довгих сутужних і марних блуканин, а якщо ти не один, то й поготів. Чим більше, тим згубніше. Відчайдухам-мандрівникам мало орієнтуватися за «мохом на північ», і де захід, де схід та південь, недостатньо й за наявності добротного компаса, а своєрідні мольфари можуть на ділі виявитися посполитими користолюбами. Їх просто мало вже залишилося – справжніх чарівників. Двонога істота в лісі серед звірюг і духів проблематично почуватиметься і зі зброєю в руках, і з пилкою…, холодною зброєю. Страх, явище імовірно викликане архетипами, колективним несвідомим, породжує заздалегідь в одного типу людей ненависть до лісу і бажання його поступово чи враз винищити, а в інших, власне чистого виду страх: безвілля, сум’яття і сумніви, тривогу та пасивність, інша сторона медалі якої – активність в напрямку «від».
Екс-президент Віктор Ющенко, вже в статусі «екс», якось зізнався в одній із телепередач, що в дитинстві його та його малолітніх односільчан частенько старші лякали лісом, детально розповідаючи про всі загрози, що він приховував за своєю показною непорушністю та маною свободи. А там їм, малолітнім, хтілося в той дрімучий чкурнути, в той вир свободи і таємниці, попри ляк та погрози, і ляк перед погрозами! Можна з певністю припустити, що не один малий Вітя піддався навіяному страхові перед безмежною владою лісу, земля наша, як мовилося вище, рясна на ліси, а там де їх таки обмаль чи зовсім зась бовваніють дерева, відірвані, вкрадені члени лісу, найбільш неорганічні і тривожні творіння поза контекстом прадавньої родини, що складається зі стовбура, гілок та висоти. І незримого цупкого коріння, самозрозуміло. І там, де «ліс» одиноко посіяний, ще дужче домінує страх перед ним, лісом, і до болю смішний він, той страх, виглядає зі сторони, через відчуття без відчуття, через страх перед тим, що ніколи ввіч не бачилося, а лише чулося не турбує від кого і коли. І як не дивно страх володіє ще одною цікавою властивістю: мірою його ескалації, тікати рве не з лісу, а в глиб лісу, або шукати інший ліс, менш густий і непролазний. Або навпаки – тайгу чи джунглі. В тайзі, до речі, за переказами тубільців, зосереджено, густо порослу кедрами, дільницю, що веде в самий центр нижнього світу. Правда, як вийти з кедрової зони, або – менш респектабельно – обійти її, то за вологою густістю чигає вхід у верхній світ, не без дерев звісно. Та чи дійсно десь природа витворила такий лісок, просторий і в той же час не рідкий ? Мабуть, таки десь є. Хочеться вірити. Дуже хочеться. І, щоб там Лєшого не було, в жодному разі. Ельфи хай будуть, серед них знайдуться і позитивні істотки, вони вселяють почуття присутності у казці, ну, або, – почуття близького чи далекого досягнення заповітної казки. Та в цього хотіння є сильний ворог – знов-таки незговірливий, клятий, ядучий страх. Страх і ненависть до «Гільгамеша», що оплакав свого товариша Енкіду, але не позбувся ідеї безсмертя, який невсипно твердить, що ліс доконче варто підпалити, що кожен свідомий потенційний підпалювач – а це кожен навіть не свідомий – повинен лютою ненавистю палати до кожного свідомого і несвідомого санітару лісу, і, що кожен свідомий-несвідомий зобов’язаний внести свою лепту в Велику Пожежу, що очистить світ від паразитів, звірів, поганих духів і людей.
Палімо і палімося, деякі дерева задимляться не одразу, очевидно, вони просто надто віддалені від лісу в своїй дуже і дуже вертикальній і стрункій самотності. Мусимо спалити і їх, — вертикалі насправді давно переформувалися в горизонталі, коріння вже не під землею, як має воно бути, а з-під землі і на землі – і це дуже нормальний стан речей, позаяк природа у своїй повноті циклічно передбачає і це – спалимо весь ліс, п’яний ліс на мерзлоті – холод вимагає вогню, а вогонь тільки більшого вогню. Спопелити, щоб Очистити і Очиститися, бо існує Першовогонь і Метавогонь. А, можливо, і священний ліс ???
м. Івано-Франківськ
Крім прямої ролі великого помічника Живому, ліс виконує і спрадавна виконував роль, так би мовити, опосередковану , що, втім, за своїм значенням і своїми наслідками іноді навіть випереджає першу. Гриби, ягоди, тварини і інший харч, що слугував і досі слугує людині – це, скоріш за все, відноситься до першої ролі, не без певних важливих унаочнених уточнень. А ліс, місцевість, як сховок для різного роду реальних і напівіснуючих маргінальних персон, полярних і тотожних в очах соціуму, що кинули кожен свого часу якійсь частині цивілізаційного світу виклик, на кшталт Робіна Гуда, Олекси Довбуша, червоних кхмерів, прибалтійських войовників, так званих лісових братів, УПА ОУН(б) і тд. – це та друга роль, за яку, на жаль, своєї винагороди він не одержав і хтозна чи коли-небудь здобуде справді повноцінну медаль за багатовікову вислугу фактично задарма. І навіть не тому, що з ним – лісом – зараз поводяться виключно як із засобом для меркантильних нагромаджень, суто тимчасових потреб з невиправданими претензіями на вічність, ним нехтували, його визискували і ті, яким він «протегував», бо чи ведеться боротьба уламків цивілізації з її твердішою, ціліснішою і більшою частиною, чи двох, трьох частин у всій хисткій величі між собою, або взагалі «сама з собою» — це все, тією чи іншою мірою, відкладає прихисток у сховок від природи, — не для людини, а від людини, а відтак автоматично – від усякого іншого живого організму, рано чи пізно. Облудної долі не оминули навіть Руссо з Торо, хоч як і не намагалися. А втім, можливо, на це існують серйозні причини.
В таких літераторів, як Фолкнер та Фрост, ліс собою знаменує втілення надскладних людських пізнань та завдань. З лісом зв’язана ціла, споріднена і розгалужена географічно-історичними факторами, система міфологем та оповідей. Так для середньовічної культури Європи, крізь призму еллінізму, ліс набував алегорії первинного хаосу матерії, забарвлений зеленим – неспілим, недосконалим кольором, і уособлював неуникненні муки, через які мають пройти Трістан та Ізольда, щоб зрештою вийти на галявину чистоти, а вже з неї – пряма і дуже коротка дорога в інший ліс, що зветься Едем.
З того, що достеменно відомо, з лісом була пов’язана ще одна важлива культурна струнка – обряд ініціації, здебільше, окрім низки кельтських і германських племен на теренах сучасної Європи, в Африці, Південній Америці та Океанії. Його величності канва – дерева – вражали до благоговіння, як ото друїдів, їм поклонялися, їх обожнювали і їх боялися прогнівати бодай найменшим проступком, за який неухильно потрібно було відповісти кривавими жертвами, або який залагодити потрібно було кривавими жертвами. А вже Гільгамеш, герой майже однойменної Шумерської міфології (Шумер – безумовно цивілізація, ба більше, прийнято вважати, що чи не колиска цивілізацій) до лісу був менш поблажливим, він зі своєю пістрявою і колоритною свитою здійснив героїчний вояж до кедрового лісу, щоб заручитися особливою зброєю з тих кедрів, якою потім вбив, маючи на меті благородну справу, чудовисько Хуваву, охоронця цих кедрів, до речі.
Так розпочинається Історія, що триває й понині? Поза сумнівом, «Гільгамеш» був не першим, надто багато, чомусь я переконаний, було цивілізацій до нього, він чинив так як воліли, шепотом і криком, його боги. Вочевидь, вони мали свої плани щодо лісу та його подальшого облаштування. Нема дивини, адже в тому клятому лісі водилося не лише «кедрове» чудище Хуваву, там справіку панувала й інша демонщина, що загрожувала новому (?) світовому порядку. Там царювали духи лісу, своєрідні самодостатні медіатори між світом людей та світом богів, часто-густо й самі боги, відносно злі, відносно добрі і відносно нейтральні правителі лісів: Афсаті, Сільван, Баян Хонгаю, Бай Байанаю, Баба Яга, ельфи, гноми, піксі, Лєший тощо. Зрозуміло, що не всі разом і водночас, інакше б нічого живого не залишилось після їх «дружніх погоджень». Ці вдатні володарі лісових стихій тримали в покорі всіх тварин і рослин, останнім від того зле не було, навпаки, адже їм, чи силою богів, чи панів, було навіяно про невідворотний хаос і вимирання у випадку відходу від вищого регламенту, допоки не ступила в ліс нога людини, істоти не істотного, не докорінного, а все ж вагомо іншого порядку. Тоді духи забили на сполох, бо людини чимось нагадували подобу богів, хоч не відразу і не панічно стривожилися, вони зуміли вселити і їм, що саме вони, духи, володарі лісів, але на відміну від тварин та рослин втовкмачили цю просту істину людям навіюванням, що відтепер все, що діється в лісах підвладне і підзвітне – людині, позаяк відтепер вона стає володаркою, щоправда забули втаємничити, що насправді вони теж підконтрольні.., але не свідомо, так би мовити. І стали люди гномами, ельфами, на курячих ножках… і лєшими. Одні безпробудно обкрадали простолюдинів, зовні нічим не відмінних від них самих, інші – , як правило, з ознаками Лєшого – водили лісами наблуд і збивали на манівці, а їх менш сановиті лісові приспішники, щоб нещасні не видихнулись остаточно, знищили себе і інших в розпуці, радили за щораз міняти місцями черевики і одягатися внутрішньою стороною назовні. Траплялося, що й лєші і інші лісовладики не церемонилися з блукачами – жорстоко розправлялися, вбивали наповал. А скільки небезпеки ліс таїть, так би мовити, видимої ! Скільки там хижаків тиняється в голодні пори, які ніколи не припиняються.
Ліс це апріорі небезпека, згуба, наповнена хижими тварями і всілякою містичною, нез’ясовною нечистю. Знали селькупи чудово, коли говорили, що не де-небудь, а в лісі розміщений вхід в нижній світ. Щоб вижити в лісі, потрібно бути не просто звіром, треба бути суперзвіром, а щоб зажити…владичити, царствувати – то квота винятково духів. Простолюдинам – просто звірятам – нічого потикатися в ліси, якщо доля і має схильність іноді виключати страшну гибель в нетрищах, то стокляті лєші не випустять живими після довгих сутужних і марних блуканин, а якщо ти не один, то й поготів. Чим більше, тим згубніше. Відчайдухам-мандрівникам мало орієнтуватися за «мохом на північ», і де захід, де схід та південь, недостатньо й за наявності добротного компаса, а своєрідні мольфари можуть на ділі виявитися посполитими користолюбами. Їх просто мало вже залишилося – справжніх чарівників. Двонога істота в лісі серед звірюг і духів проблематично почуватиметься і зі зброєю в руках, і з пилкою…, холодною зброєю. Страх, явище імовірно викликане архетипами, колективним несвідомим, породжує заздалегідь в одного типу людей ненависть до лісу і бажання його поступово чи враз винищити, а в інших, власне чистого виду страх: безвілля, сум’яття і сумніви, тривогу та пасивність, інша сторона медалі якої – активність в напрямку «від».
Екс-президент Віктор Ющенко, вже в статусі «екс», якось зізнався в одній із телепередач, що в дитинстві його та його малолітніх односільчан частенько старші лякали лісом, детально розповідаючи про всі загрози, що він приховував за своєю показною непорушністю та маною свободи. А там їм, малолітнім, хтілося в той дрімучий чкурнути, в той вир свободи і таємниці, попри ляк та погрози, і ляк перед погрозами! Можна з певністю припустити, що не один малий Вітя піддався навіяному страхові перед безмежною владою лісу, земля наша, як мовилося вище, рясна на ліси, а там де їх таки обмаль чи зовсім зась бовваніють дерева, відірвані, вкрадені члени лісу, найбільш неорганічні і тривожні творіння поза контекстом прадавньої родини, що складається зі стовбура, гілок та висоти. І незримого цупкого коріння, самозрозуміло. І там, де «ліс» одиноко посіяний, ще дужче домінує страх перед ним, лісом, і до болю смішний він, той страх, виглядає зі сторони, через відчуття без відчуття, через страх перед тим, що ніколи ввіч не бачилося, а лише чулося не турбує від кого і коли. І як не дивно страх володіє ще одною цікавою властивістю: мірою його ескалації, тікати рве не з лісу, а в глиб лісу, або шукати інший ліс, менш густий і непролазний. Або навпаки – тайгу чи джунглі. В тайзі, до речі, за переказами тубільців, зосереджено, густо порослу кедрами, дільницю, що веде в самий центр нижнього світу. Правда, як вийти з кедрової зони, або – менш респектабельно – обійти її, то за вологою густістю чигає вхід у верхній світ, не без дерев звісно. Та чи дійсно десь природа витворила такий лісок, просторий і в той же час не рідкий ? Мабуть, таки десь є. Хочеться вірити. Дуже хочеться. І, щоб там Лєшого не було, в жодному разі. Ельфи хай будуть, серед них знайдуться і позитивні істотки, вони вселяють почуття присутності у казці, ну, або, – почуття близького чи далекого досягнення заповітної казки. Та в цього хотіння є сильний ворог – знов-таки незговірливий, клятий, ядучий страх. Страх і ненависть до «Гільгамеша», що оплакав свого товариша Енкіду, але не позбувся ідеї безсмертя, який невсипно твердить, що ліс доконче варто підпалити, що кожен свідомий потенційний підпалювач – а це кожен навіть не свідомий – повинен лютою ненавистю палати до кожного свідомого і несвідомого санітару лісу, і, що кожен свідомий-несвідомий зобов’язаний внести свою лепту в Велику Пожежу, що очистить світ від паразитів, звірів, поганих духів і людей.
Палімо і палімося, деякі дерева задимляться не одразу, очевидно, вони просто надто віддалені від лісу в своїй дуже і дуже вертикальній і стрункій самотності. Мусимо спалити і їх, — вертикалі насправді давно переформувалися в горизонталі, коріння вже не під землею, як має воно бути, а з-під землі і на землі – і це дуже нормальний стан речей, позаяк природа у своїй повноті циклічно передбачає і це – спалимо весь ліс, п’яний ліс на мерзлоті – холод вимагає вогню, а вогонь тільки більшого вогню. Спопелити, щоб Очистити і Очиститися, бо існує Першовогонь і Метавогонь. А, можливо, і священний ліс ???
м. Івано-Франківськ
Комментариев нет:
Отправить комментарий