Поиск по сайту / Site search

21.08.2023

Олег Однороженко: Казус Андрощука: звідки беруться та чого прагнуть "руйнівники міфів" (турбо-деконструктори)

Фахова думка доктора історичних наук, визнаного фахівця-медієвіста Олега Однороженка про ситуацію щодо «денацифікованого» Національного музею історії України, Фьодора Андрощука та загальну ситуацію в українській науці.

Суто випадково антиукраїнське спрямування «оголтєлого норманізма» ленінградського розливу, яке вже перейшло межі адекватності, привернуло увагу громадськості. Спливли численні випадки непрофесійності, упередженості, українофобії. Додам, що й виставка «Хотинська війна 1621 року і доля Центрально-Східної Європи», що стала збіговиськом для легалізації україножерів і нефахових фальсифікаторів, у тому числі у грайливих лосинах, теж була прикметною.

Скандал із п. Фьодором Андрощуком, що як директор Національного музею історії України взявся денацифікувати очолюваний ним заклад, зусиллями Ірина Костенко та Irena Chalupa вийшов на новий рівень. Призвідця скандалу замість того аби, як і личить науковцю, дати розгорнуте обґрунтування своєї надто вже вразливої позиції, у своєму фірмовому стилі перейшов до лайки та хамства. 

В силу тієї обставини, що з п. Андрощуком у мене була нагода спілкуватися особисто, його поведінка не стала для мене несподіванкою – передусім його антиукраїнські погляди та войовнича та показова некомпетентність. Свого часу він написав статтю зі сфрагістики, під час обговорення якої було вказано на його численні неточності, на що він відповів, що це все неважливо – адже «источники нужны исключительно для построения общих концепций и интерпретаций». Тобто – при вивченні проблеми не історик має йти за джерелами, а навпаки «історик»-доктринер має тягти факти та джерела на підтвердження наперед визначеної концепції. У цих псевдо-наукових «пошуках» важать лише світоглядно-політичні «якості» самої концепції. «Постмодерніський дискурс» (перепрошую за уживання нецензурної лексики), що пропагує «відносність істини» та й будь якого знання, розмиває критерії достовірності, відкриває найширші можливості для довільних маніпуляцій і фантастичних інтерпретацій. За такої ситуації, коли все «фальсифікуєме» за визначенням, єдиним реальним ґрунтом, на яке спирається «дослідження», є «внутрішні переконання» самого автора – його ідейно-світоглядні чи «правильні» політичні переконання. Утім, проблема значно ширша, адже не Андрощуком єдиним всіяно постмодерніське поле... 

Мало хто до кінця розуміє, що ж саме є рушійною силою в нестерпному бажанні повалення «національних міфів» і «стереотипів», і на чому ґрунтується пафос численних «деконструкторів». 

Мотивація у візаві останніх, назвемо це середовище «наїв-патріотами», більш-менш зрозуміла – аматори, які не мають належної фахової підготовки, але дотримуються патріотичних чи націоцентричних поглядів, беруться за конструювання вітчизняної історії в найбільш героїчних і піднесених тонах, наївно вважаючи, що такі підходи служать справі «гідного уславлення Вітчизни» чи «патріотичного виховання молоді», а найбільш самовпевнені – що цим здійснюють «неоціненний внесок» в історичну науку. Переконати таких людей, що реальна історія, вивчення якої ґрунтовано на всебічному опрацюванні джерел і сукупності фактів, є незрівнянно цікавішою за будь-які, навіть «найпатріотичніші» фантазії, буває доволі важко, а часто-густо й геть неможливо. По-за тим, хоч як би не ставитися до людини, яка з патріотичного сентименту, намагається підфарбувати історію яскравішими барвами, виповнити білі плями більш чи менш достовірними здогадками, чи притлумити не надто приємні епізоди, мотиви такої людини доволі прозорі та зрозумілі – патріотичне почуття пробує ламати реальність для певної «вищої мети».

Зовсім не те з прозорістю мотивів у стані деконструкторів. Звісно, з їхнього боку декларуються цілі найбільш шляхетні – «боротьба за чистоту наукового знання, не затьмареного національними упередженнями», «неприпустимість псевдопатріотичного міфотворення» тощо. Між тим, цей пафос має цілком іншу природу. Його походження наступне: 

За замовчуванням визнається, що будь-яка особа, яка займається вивченням історії, має природню схильність до свідомої чи несвідомої глорифікації та своєрідного ушляхетнення історії власної країни. До такої, хоч і природньої, але явно суб’єктивної постави цілковитим контрастом виглядатиме позиція дослідника, який з цицероновим красномовством заходиться розвінчувати «міфи» та «стереотипи», шпетити «несправжніх героїв» і скидати «забронзовілих ідолів», оскаржувати знакові пам’ятки у «неавтентичності» й піддавати гіперкритичним оцінкам події та явища, з подальшим їх «розвінчуванням» або й запереченням. Такий підхід у багатьох апріорі викликає довіру – ще б пак! український історик («український», щоправда, часто лише в сенсі «політичному») «набрався сміливості» кинути виклик «усталеним поглядам», переступив через власне національне его, показав зразок «неупередженості» та «наукової об’єктивності». І чим вищим буде градус кипіння праведного гніву у такого борця з «псевдопатріотичними вигадками», тим із більшою довірою сприйматимуть його «незаангажовані висновки». 

Насправді ж рівень фахової некомпетентності, заангажованості, заідеологізованості, агресивності та сектантства у турбо-деконструкторів загалом на порядок вищий ніж у наїв-патріотів. Попри це, до них воліють прислухатися і не надто критикувати навіть у суто наукових середовищах, бо ж мовляв – ними, на відміну від «патріотичних фантазерів», рухає цілком «шляхетна мета» – боротьба з «міфами та упередженнями». 

Антипатріотична постава «руйнівників міфів», втім, є ні чим іншим як купівлею такої собі моральної індульгенції раз особа наважилася кинути виклик «націоналістичним інсинуаціям», то за визначенням її погляди та висновки «мають рацію». Особливо цінно, коли така особа не має за собою україножерського бекграунду на зразок Бузини. Тоді перед нами вимальовується «статечний представник української інтелігенції», який подолавши у собі національні стереотипи та упередження, несе «чисте й не засмічене шкідливим патріотизмом знання» в маси. Його наукові висновки та результати досліджень (найчастіше таки – інтерпретацій) вже не зовсім і годиться піддавати критиці та верифікації, адже такий дослідник вже й так має алібі щодо своєї «неупередженості», «зваженості» та «об’єктивності». Як то навіть незручно сумніватися в нещирості, заангажованості чи некомпетентності такої «порядної людини», що наважилася «відстоювати правду» всупереч обставинам і пануючим в «офіційній науці» наративам. 

Таке відчуття апріорної вищості – допінг, що й говорити, надто потужний та спокусливий. Заперечуй публічно якийсь черговий «шароварницький міф», скинь з п’єдесталу чергового «національного ідола», і ось ти вже не недоучка з «найпрогресивнішого ВУЗу країни», в активі якого хіба що пара-трійка статей на «Likбезі» чи в «Гілеї», а «респектабельний вчений», що може сміливо вдягти на себе тогу «об’єктивного дослідника» й повчати непосвячених ex cathedra, в святому переконанні своєї моральної вищості супроти «патріотично стурбованих». Особливе задоволення для споживачів цього допінгу настає тоді коли з «незаангажованих» однодумців складається сектантське коло «причетних» (наприклад, «київський цех істориків» – за влучним визначенням одного з моїх давніших опонентів), що легко здатне увімкнути зграйний інстинкт і колективно вчепитися в горлянку «не в міру патріотичного» опонента. Ось тут вже повний набір призів – і визнання «колег по цеху», і натовпи шанувальників із «непосвячених» декадентів, і можливість легко розправитися або просто відмахнутися від «надокучливих опонентів» – «Ну про що з цими ретроградами взагалі говорити? Не патріотичні ж байки з ними обговорювати». Звісно що – гендер із поппером не дозволяють. 

Годі й говорити, до яких наукових і суспільних наслідків таке соцзмагання із «заперечення міфів» та «скидання ідолів» призводить. Заміна зваженого наукового дослідження галасливим «іконоборством» дезорієнтує суспільство, сіє в ньому зневіру та підозрілість. Ще важчими є наслідки для науки. Критерієм «істинності» стає не глибина наукового аналізу, обсяг залученої джерельної бази, комплексність дослідження чи ґрунтовність висновків, лише – максимальні «неупередженість та незаангажованість», тобто – градус антипатріотичної риторики. Якщо щось можна піддати сумніву чи запереченню, навіть без жодних на те підстав, це обов’язково буде піддано оскарженню. В такий спосіб з історії вилучаються цілі пласти джерел (як не «надто достовірних»), явищ (як не «до кінця зрозумілих»), подій (як таких, що «невідомо чи відбулися») чи постатей (як не «вартих уваги» чи взагалі «легендарних»). Мені не раз доводилося дебатувати з «руйнівниками міфів», і мушу визнати – довести наїв-патріоту, що історія не потребує зайвого прикрашання, незрівнянно легше, ніж турбо-деконструктору, що гіперкритицизм це такого ж роду фальсифікація історії, що й її літературне домислювання. Патріотичні фантазери домальовують в книзі історії неіснуючі сторінки, руйнівники ж міфів – живцем видирають з цієї книги сторінки цілком справжні. 

Вступивши в дебати, скажімо, щодо автентичності «Слова о полку Ігоревім», можна не сумніватися, яку позицію «руйнівник міфів» займе апріорі – його вибір буде зумовлений не силою аргументів різних сторін дискусії, не фактичною стороною справи, а лише світоглядно-політичними переконаннями. Те саме стосується й будь-якої іншої дискусійної проблеми – хоч меча «коваля Людоти» чи достовірності інформації давніх літописів, хоч проблем українського етногенезу, нашої державної традиції чи культурної тяглости, хоч оцінок Хмельниччини чи Гайдамаччини.

Наголошую – тут взагалі не йдеться про слушність інтерпретацій, достовірність гіпотез чи аргументованість висновків. Для деконструктора його негативіські висновки будуть визначені наперед вже самим його світоглядом, його бажанням довести й собі й оточуючим власну «неупередженість». Вони не будуть зумовлені фактами чи результатами досліджень. «Слово» за визначенням буде «підробкою», а меч «коваля Людоти» – «міфом», історія України починатиметься «щойно у 1991 році», а гайдамаки ж звісно «не воины – разбойники, воры. Пятно в нашей истории...». Доводити турбо-деконструкторам зворотнє цілком безперспективно – картину світу в їх голові це не змінить ні на йоту. Максимум чого можна досягти – під вагою доказової бази, що доведе неслушність їхніх «сумнівів», вони просто почнуть послідовно ігнорувати сам предмет обговорення, хіба іноді відпускаючи дурнуваті жартики на кшталт – «ну да, ну да, Украйна родіна слонов». 

Тож скандал навколо вилучення меча «коваля Людоти» з експозиції НМІУ випадковим епізодом може здатися лише на перший погляд. Насправді ж за ним стоїть значно ширша проблема – одержимість частини навколонаукового середовища й «окормляємого» ними кола шанувальників шалом «руйнування міфів», «шаровароборства» та «скидання з п’єдесталів». Цей хуйвенбінівський погром під гаслами боротьби з «національними міфами та упередженнями» матиме важкі наслідки як для суспільства, так і для науки та нашої культурної спадщини. От хтось направду здивований, що особа, що дала дозвіл на руйнування 200-літнього будинку на Подолі, належить до того ж «клубу розгніваних деконструкторів», що й п. Фьодор Андрощук?.. Але це вже інша історія, що потребує окремого розгляду...

P.S. А щодо справжнього рівня «фаховості» п. Фьодора Андрощука див. обставини чергового (буквально вчорашнього) скандалу, щодо експонування у підпорядкованому йому музеї відвертих фальшивок.

P.P.S. А ось ще один представник із того ж «клюбу» деконструкторів, цього разу зі Львова – ТВО керівника управління охорони історичного середовища Львівської міської ради Гєоргій Корнєєв, він же – новоспечений хабарник, шанувальник днр/лнр, і звісно що – активіст «Автономного опору», це такий собі деконструкторський аналог «київського цеху істориків», але з львівською пропискою...

2 комментария:


  1. Сергій Лютворт
    За два роки до початку повномасштабного вторгнення у Національному музеї історії України провели спецоперацію з денацифікації тисячолітнього артефакта – «Меча коваля Людоти». Його перейменували на «Залізний меч» і прибрали з експозиції (начебто на реставрацію).
    Сталося це після гучної публічної дискусії на тему замовчування екскурсоводами Національного музею історії факту щодо українського походження меча.
    1966 року російський археолог Анатолій Кірпічніков досліджував тисячолітній меч, який знайшли у селі Хвощове на Полтавщині і спершу вважали скандинавським за походженням.
    Після проведення низки ґрунтовних наукових дослідів, геть несподівано, на лезі тисячолітнього артефакта виявили напис «Коваль Людота» (у написі добре читається назва професії – «коваль» і проблемніше – ім'я майстра, оскільки літери збереглися частково).
    Кириличний напис був виконаний інкрустованим у метал дротом і літери проявилися лише після обробки леза меча спеціальним розчином.
    У проведенні дослідження з виявлення напису брали участь семеро науковців, яким Кірпічніков у своїй моногафії висловлює «сердечну подяку за безкорисне кваліфіковане обстеження і фотографування окремих букв і всього напису меча» (А. Кірпічніков, монографія «Древнерусское оружие», видавництво «Наука» 1966).
    Букви також досліджували палеографи (знавці щодо способу написання давніх літер) і встановили їхній приблизний вік – 1000-1050 років.
    Результати фундаментального дослідження Анатолія Кірпічнікова стали справжньою сенсацією у науковому середовищі, адже підпис майстра повністю перевернув попередні уявлення про руські мечі і засвідчив, що тисячу років тому в Русі мечі кували не просто майстри, а грамотні майстри.
    Кірпічніков провів спектральний кількісний аналіз меча Людоти і його результати також підтвердили висновки науковців щодо руського, а не скандинавського походження зброї.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Результати досліджень Кірпічнікова не викликали жодних сумнівів у науковому середовищі, ба більше – на них посилалися у своїх монографічних працях видатні науковці Михайло Брайчевський та Сергій Висоцький.
      Академік Василь Німчук, ознайомившись з аргументами Кірпічнікова, включив статтю про меч Людоти до хрестоматії з історії української мови.
      Адже українське слово «коваль» у написі (а не болгарське «ковач» чи російське «кузнец») красномовно свідчило, що розмовною мовою тисячолітньої Русі була мова українська.
      Раптом генеральний директор музею Федір Андрощук на підставі власної статті оголосив українське походження тисячолітньої зброї міфом: «Меч Коваль Людота – це міф, такий самий, як і його українське походження».
      Річ у тім, що у статті Андрощука відсутня інформація про наукові дослідження. У тексті йдеться про те, що автор двічі оглядав меч і порівнював його з іншими подібними артефактами. Тож виходить якась чудасія або ж незафіксоване досі у світовій науці ноу-хау – коли без жодних сучасних приладів та технологій, а просто навпомацки та «на око» були спростовані результати багаторівневого спектрального аналізу, виконаного раніше.
      Пана Андрощука геть не збентежило, що у процесі виявлення і фіксації напису, окрім Анатолія Кірпічнікова, брали участь ще шестеро науковців Київського науково-дослідного інституту судової медицини плюс аспірант інституту археології Академії наук (всі їхні прізвища зазначені у монографії). Отже, виходить, що напис «Коваль Людота» примарився їм усім?
      Публічно проти денацифікації тисячолітнього меча виступив один сміливець – професор-мовознавець, автор 30 новаторських підручників з української мови для середніх і вищих шкіл Іван Ющук (науковець помер у 2021 році). На своїй ФБ сторінці на той моменту 88-річний професор опублікував аргументи з монографії Анатолія Кірпічнікова і підсумував: «Напис «Коваль Людота» – не вигадка. Тільки пан Андрощук хоче заперечити його існування».
      Але пан Андрощук не лише заперечує існування українського напису на тисячолітньому мечі. Він також стверджує, що «Національний музей історії України не є і ніколи не буде музеєм однієї нації».
      Професор Іван Ющук дав вичерпну оцінку і такій заяві: «Якщо Національний музей історії України не є і ніколи не буде музеєм однієї нації, то він не потрібний в Україні. Він шкідливий. Кожна історія національна, безнаціональна історія служить інтересам чужих держав».
      Нинішня варварська війна в Україні засвідчує гірку правду слів професора.
      І насамкінець запитання до пана Федора Андрощука: Чи означає спецоперація з денацифікації меча «Коваль Людота» початок широкомасштабного процесу денацифікації всього Національного музею історії України?

      Удалить

..."Святая Земля" – прототип всех остальных, духовный центр, которому подчинены остальные, престол изначальной традиции, от которой производны все частные ее версии, возникшие как результат адаптации к тем или иным конкретным особенностям эпохи и народа.
Рене Генон,
«Хранители Святой Земли»
* ИЗНАЧАЛЬНАЯ ТРАДИЦИЯ - ЗАКОН ВРЕМЕНИ - ПРЕДРАССВЕТНЫЕ ЗЕМЛИ - ХАЙБОРИЙСКАЯ ЭРА - МУ - ЛЕМУРИЯ - АТЛАНТИДА - АЦТЛАН - СОЛНЕЧНАЯ ГИПЕРБОРЕЯ - АРЬЯВАРТА - ЛИГА ТУРА - ХУНАБ КУ - ОЛИМПИЙСКИЙ АКРОПОЛЬ - ЧЕРТОГИ АСГАРДА - СВАСТИЧЕСКАЯ КАЙЛАСА - КИММЕРИЙСКАЯ ОСЬ - ВЕЛИКАЯ СКИФИЯ - СВЕРХНОВАЯ САРМАТИЯ - ГЕРОИЧЕСКАЯ ФРАКИЯ - КОРОЛЕВСТВО ГРААЛЯ - ЦАРСТВО ПРЕСВИТЕРА ИОАННА - ГОРОД СОЛНЦА - СИЯЮЩАЯ ШАМБАЛА - НЕПРИСТУПНАЯ АГАРТХА - ЗЕМЛЯ ЙОД - СВЯТОЙ ИЕРУСАЛИМ - ВЕЧНЫЙ РИМ - ВИЗАНТИЙСКИЙ МЕРИДИАН - БОГАТЫРСКАЯ ПАРФИЯ - ЗЕМЛЯ ТРОЯНЯ (КУЯВИЯ, АРТАНИЯ, СЛАВИЯ) - РУСЬ-УКРАИНА - МОКСЕЛЬ-ЗАКРАИНА - ВЕЛИКАНСКИЕ ЗЕМЛИ (СВИТЬОД, БЬЯРМИЯ, ТАРТАРИЯ) - КАЗАЧЬЯ ВОЛЬНИЦА - СВОБОДНЫЙ КАВКАЗ - ВОЛЬГОТНА СИБИРЬ - ИДЕЛЬ-УРАЛ - СВОБОДНЫЙ ТИБЕТ - АЗАД ХИНД - ХАККО ИТИУ - ТЭХАН ЧЕГУК - ВЕЛИКАЯ СФЕРА СОПРОЦВЕТАНИЯ - ИНТЕРМАРИУМ - МЕЗОЕВРАЗИЯ - ОФИЦЕРЫ ДХАРМЫ - ЛИГИ СПРАВЕДЛИВОСТИ - ДВЕНАДЦАТЬ КОЛОНИЙ КОБОЛА - НОВАЯ КАПРИКА - БРАТСТВО ВЕЛИКОГО КОЛЬЦА - ИМПЕРИУМ ЧЕЛОВЕЧЕСТВА - ГАЛАКТИЧЕСКИЕ КОНВЕРГЕНЦИИ - ГРЯДУЩИЙ ЭСХАТОН *
«Традиция - это передача Огня, а не поклонение пеплу!»

Translate / Перекласти