"Над рідним простором Карпати – Памір, Сліпуча і вічна, як слава, Напружена арка на цоколі гір – Ясніє Залізна Держава!" (Олег Ольжич)

Пошук на сайті / Site search

«… Східнокарпатський регіон є західною, крайньою частиною Великого Євразійського Степу (Хінгано-Карпатського, довжиною біля 8000 км), який був ареною великих міграцій. Особливо давніх номадів Сходу. Наприкінці шляху їхніх західних переселень та військових вторгнень до Європи стояли Карпати. Вони відігравали роль «великої природної стіни» і водночас «воріт у Європу», де була побудована багатоешелонова система з «Довгих валів». Зокрема Римом і Болгарією, а потім поновленаранньодержавними утвореннями даного регіону… Через Східнокарпатський регіон проходили численні міграції також народів Європи – як із півночі, так і з півдня та заходу. Все це перетворювало тоді його на велику етнокультурну й етнополітичну контактну зону, яка в окремі кліматичні періоди характеризувалася значною густотою населення. У цю справді «благодатну землю»прагнули дійти й поселитися десятки давніх племен і народів з Європи та Азії. Окремі з них навіть зафіксовані історично в самих назвах Карпат, зокрема як гори Ріпейські, Певкінські, Бастарнські, Сарматські, Венедські, Угорські, Руські тощо. Загалом у Східнокарпатському регіоні давнє населення належало до чотирьох історико-географічних ареалів: Східносередземноморського, Центральноєвропейського, Східноєвропейського і Євразійського Степу Все це наклало відбиток на історичну долю його населення… Ця велика етнокультурна контактна зона вплинула і на надзвичайну різноманітність та своєрідність численних етнографічних груп населення регіону. Вони відображають як окремі давні, так і особливо пізньосередньовічні традиції, набуті в процесі цих переселенських і міграційних рухів…»
[Томенчук Б. П. Етнокультурні та етнополітичні процеси в Східнокарпатському регіоні в умовах глобальних природно-кліматичних змін у Європі (неоліт – пізнє середньовіччя) // Карпати : етнос, людина, цивілізація. – 2023. – № 9. – С. 224, 245]

Також радимо прочитати: Про термін "Прикарпаття" >>>
Про термін "Мезоєвразія" >>>

27.09.2023

Morris Lechowicz: Кельто-скіфи і кельтизація в Україні та Північнопричорноморському регіоні

З початку 3-го століття до нашої ери територія сучасної України, раніше визначена скіфами північно-понтійських степів та елліністичними впливами з Причорномор’я, була доповнена кельтською культурою із заходу

Вплив останнього можна приблизно розділити на 2 окремі сфери — територію сучасної Західної України, де можна спостерігати вичерпні докази кельтської міграції/поселення, та центральну/східну частину, де латенські матеріали свідчать про наявність невеликих кельтські групи та розвиток кельто-скіфського (бастарнського) населення, добре засвідченого в стародавніх історичних джерелах. В Західній Україні кельтська присутність найкраще зафіксована на річці Тиса, де їхнє прибуття знаменується новим будівництвом, технікою виготовлення кераміки та металообробки, а також появою нових економічних і політичних центрів (Єрьоменко 1997; Казакевич 2012). З середини ІІІ ст. до н. е. латенська культура панувала у верхів’ях Тиси, де були кельтські економічні, культурні центри та центри виробництва заліза. На даний момент на українському верхів’ї виявлено понад два десятки латенських стоянок, найкраще задокументована з них – велике кельтське поселення на пагорбах Галіш і Ловачка, поблизу сучасного міста Мукачево. Військове спорядження з Галиш-Ловачки включало коротку шаблю з Х-подібною рукояткою, 2 латенські мечі, 12 кривих кинджалів, 27 наконечників списів, 2 наконечники списа, 14 наконечників стріл, 9 залізних поясів-ланцюгів, а також знахідки кінського спорядження. і приладдя колісниці (Бідзіля 1971: 72—76, 80, рис. 17: 28—30). «Понад 30» кельтських монет македонського типу («імітації») Філіпа II і III також були виявлені на цьому місці (Mac Gonagle 2014). У Дійді виявлено кельтський комплекс виробництва скла, а також ряд вузькоспеціалізованих центрів металургії із залишками кузень. Найбільша з них, у Нове Клинове, налічувала близько 200 кузень (Казакевич 2012). Нове Клинове лежить трохи на південний схід від вищезгаданих кельтських стоянок біля Мукачева та трохи на північний схід від кельтського поселення/поховання в Чумешті (район Сату-Маре) в Румунії (Rustoiu 2006; Rusu 1969).'

Тоді як археологічні дані у вищезазначених областях Західної України чітко вказують на класичну модель кельтської міграції на цю територію (Казакевич 2012: 179), ситуація далі на схід, де класичні автори говорять про галло-скіфів (Plut. Marius. 11). : 4—5) або кельто-скіфського (Страбон. 11: 6: 2) населення складніше. Це ще більше ускладнюється появою в цьому регіоні кельто-скіфських племен бастарнів. Тому кельтський матеріал, який можна ідентифікувати, логічно стає менш частим у міру просування на схід. Помітними винятками з сучасної центральної України є кельтська бронзова «маска для обличчя» з Канева (Черкаська область). Маску було знайдено разом із шийною каблучкою та ранньолатенськими нарукавними каблучками (Кухаренко 1959: 49), і вона виконана у виразному кельтському стилі «пластичних перетворень», який став поширеним у латенському періоді B1 — C2.

В епіграфічному декреті на честь Протогена згадується, що кельти загрожували околицям Ольвії наприкінці III ст. е. (Виноградов 1989: 181—183). Мовні сліди кельтської присутності також включають етнічну назву з грецького напису, знайденого в регіоні Буковини, яку Фалілєєв реконструював яккельтську  (Фалілєєв 2007). Клавдій Птолемей далі згадує кілька місцевих та етнічних назв на землях Scythia Magna, які, безсумнівно, є кельтськими. (Фалілєєв 2005, 2007: 4—9; Sims-Williams 2006: 218—219). Кельтські топоніми та етнічні назви згадуються також грецькими авторами (Plut. Marius: 11, 12; Strabo 11: 6: 2, 3). Плутарх, який використовував записи Посідонія (кінець II ст. до н. е.), зазначив етнічну сутність Κελτοσκύθαι, стверджуючи, що кельтські землі простягалися до прибережної зони Меотіди (Азовського моря): «... до Меотичного озера на сході, де воно межувало на Понтійській Скіфії, і що з цього моменту галли та скіфи змішалися. Ці змішані галли та скіфи покинули свій дім і рушили на захід, не одним маршем і навіть не безперервно, але з кожною весною вони йшли вперед, борючись їхній шлях і з часом перетнули континент. Тому, хоча вони мали багато різних назв для різних загонів, вони називали все своє військо загальною назвою галлоскіфів» (Plut. Marius: 11: 4-5). Варто також зазначити, що скіфи згадуються в Указі Протогена таким чином, що ілюструє, що їхня влада вже не така, як колись, і вони шукають захисту від «загарбників». З цього моменту термін «скіфський» стає суто географічним визначенням (Hovell Minns 2011: 119). Окрім вищезазначених мовних слідів,  зафіксовано значні археологічні докази кельтського впливу на культуру цього регіону. Сюди входить поховання з північного Понтійського регіону, в якому знайдено кельтський меч і піхви (LT B2 — C1—C2) у Вишгатарасівці.

Крім того, близько 20 шоломів типу Монтефортіно, які зазвичай пов'язують з кельтською найманською діяльністю, були знайдені в Північному Понтії та Приазов'ї. Хоча багато з цих шоломів, можливо, проникли до Східної Європи завдяки контакту з Римом у І ст. до н.е. — 1 ст. н.е., більш ранні зразки, наприклад, з Біленького, датовані IV — III ст. е., слід віднести до найдавнішої кельтської присутності на цій території.

Багато кельтських традицій збереглися в Північнопонтійському регіоні навіть після того, як вони занепали в Центральній Європі, а деякі кельтські місцевості та етнічні назви з’являються в пізніх римських джерелах поблизу Боспорського царства. Тут варто звернути увагу на етнікон бойсів, який пов’язували з кельтським племенем боїв (Фалілєєв 2009: 288—292), і кельтів, які згадуються в контексті готських війн (Казакевич 2012). У цьому контексті слід зазначити, що кельто-скіфські бастарни продовжували залишатися значною силою в регіоні. «Пізні бастарни» згадуються в епітафії Плавтія Сільвана за 74—79 рр. нашої ери (ILS 986), а в кінці 2 століття в Historia Augusta згадується, що під час правління Марка Аврелія союз племен, включаючи бастарни, скористався перевагою труднощі імператора на верхньому Дунаї вторглися на римську територію (SHA. Marc. Aurel. II: 22). Вони також були серед племен, які брали участь у «готських» набігах між 248 і 269 роками (Щукін 1999). Так, наприклад, у 250—251 рр. бастарни були залучені до готських і «сарматських» вторгнень, кульмінацією яких стала поразка римлян у битві при Абрітусі в північно-східній Болгарії та вбивство імператора Деція (Herwig 1988: 45)

Комментариев нет:

Отправить комментарий

..."Святая Земля" – прототип всех остальных, духовный центр, которому подчинены остальные, престол изначальной традиции, от которой производны все частные ее версии, возникшие как результат адаптации к тем или иным конкретным особенностям эпохи и народа.
Рене Генон,
«Хранители Святой Земли»
* ИЗНАЧАЛЬНАЯ ТРАДИЦИЯ - ЗАКОН ВРЕМЕНИ - ПРЕДРАССВЕТНЫЕ ЗЕМЛИ - ХАЙБОРИЙСКАЯ ЭРА - МУ - ЛЕМУРИЯ - АТЛАНТИДА - АЦТЛАН - СОЛНЕЧНАЯ ГИПЕРБОРЕЯ - АРЬЯВАРТА - ЛИГА ТУРА - ХУНАБ КУ - ОЛИМПИЙСКИЙ АКРОПОЛЬ - ЧЕРТОГИ АСГАРДА - СВАСТИЧЕСКАЯ КАЙЛАСА - КИММЕРИЙСКАЯ ОСЬ - ВЕЛИКАЯ СКИФИЯ - СВЕРХНОВАЯ САРМАТИЯ - ГЕРОИЧЕСКАЯ ФРАКИЯ - КОРОЛЕВСТВО ГРААЛЯ - ЦАРСТВО ПРЕСВИТЕРА ИОАННА - ГОРОД СОЛНЦА - СИЯЮЩАЯ ШАМБАЛА - НЕПРИСТУПНАЯ АГАРТХА - ЗЕМЛЯ ЙОД - СВЯТОЙ ИЕРУСАЛИМ - ВЕЧНЫЙ РИМ - ВИЗАНТИЙСКИЙ МЕРИДИАН - БОГАТЫРСКАЯ ПАРФИЯ - ЗЕМЛЯ ТРОЯНЯ (КУЯВИЯ, АРТАНИЯ, СЛАВИЯ) - РУСЬ-УКРАИНА - МОКСЕЛЬ-ЗАКРАИНА - ВЕЛИКАНСКИЕ ЗЕМЛИ (СВИТЬОД, БЬЯРМИЯ, ТАРТАРИЯ) - КАЗАЧЬЯ ВОЛЬНИЦА - СВОБОДНЫЙ КАВКАЗ - ВОЛЬГОТНА СИБИРЬ - ИДЕЛЬ-УРАЛ - СВОБОДНЫЙ ТИБЕТ - АЗАД ХИНД - ХАККО ИТИУ - ТЭХАН ЧЕГУК - ВЕЛИКАЯ СФЕРА СОПРОЦВЕТАНИЯ - ИНТЕРМАРИУМ - МЕЗОЕВРАЗИЯ - ОФИЦЕРЫ ДХАРМЫ - ЛИГИ СПРАВЕДЛИВОСТИ - ДВЕНАДЦАТЬ КОЛОНИЙ КОБОЛА - НОВАЯ КАПРИКА - БРАТСТВО ВЕЛИКОГО КОЛЬЦА - ИМПЕРИУМ ЧЕЛОВЕЧЕСТВА - ГАЛАКТИЧЕСКИЕ КОНВЕРГЕНЦИИ - ГРЯДУЩИЙ ЭСХАТОН *
«Традиция - это передача Огня, а не поклонение пеплу!»

Translate / Перекласти