Центральноєвропейська ілюзія вичерпується. Кордони узбічних та трансатлантичних імперій, розхитані у кінці вісімдесятих, знов чорніють запевненими лініями. Примара «матки Австрії», викликана із задньої кишені історії у дев’яності, ще бентежить фантазію романтиків й оборонців «останніх територій», але місця для її актуальности досі не знайдено. Балто-Чорноморський та подібні до нього альянси надійно загубилися серед інтеграційних паперів.
Нам, вочевидь, не судилося стати великим і потужним памперсом поміж Росією і НАТО. Єдине, що тішить: нікому іншому теж не судилося (тут ми складаємо класичну дулю, заплющуємо очі і робимо відчайдушний оберт на 360 градусів).
Світло Сходу і Закон Заходу знову розділили та відмірили.
Справа Рібентропа-Молотова вкотре виявляється живішою за живе колискою політичних дежавю.
А нам лишається, либонь, час від часу пірнати в історичну напруженість минулих століть і згадувати милі збоченства, з яких виникають ілюзії.
Деякі історики вважають, що центральноєвропейська ідея вперше фіксується у листах Ізабели Пармської (у 1760-1763 рр. дружини цісаря Йосифа Другого, ерцґерцогині Австрійської та імператриці Священої Римської імперії) до її братової Марії Кристини. Граскі у дослідженні «Die Persoenlichkeit der Infantin Isabella von Parma» (1959) наполягав, що стосунки між принцесами були більш ніж дружніми (також фатальними для невдахи-імператора), але ми не насмілимося турбувати короновані тіні Гофбургу й стверджувати, що саме лесбійські пристрасті прискорили пологи концепції Європейського Центру.
Проте, вірогідним є те, що саме під впливом молодої дружини Йосиф Другий почав першу в центральноєвропейській історії модернізацію суспільства, намагаючись перестрибнути через голови гордовитих сусідів й покінчити із віковим відставанням Центру від Заходу. Його реформи були сум’ятними і салонними. Його ім’я нагадувало про біблійних корів — сім тлустих й сім охлялих. Його брат (майбутній цісар Леопольд) називав його «марнославним мрійником». Злостячи гофмаршалів і сестер, первісток Марії Терезії збирав колекції ляльок і альковних гравюр у стилі Джуліо Романо, вів війни за вихід до теплих морів і забував розрахуватися у борделях («А від нашої Божени кайзер мчить як навіжений!» — співали у Празі). Він майже нічого не довів до логічного завершення, але славетним «Патентом власності» перепризначив кріпосних у підданство монархові. Його чиновники революційно грабували монастирі й отримали від істориків гонористу й двозначну назву «йозефіанців». Одного разу, у Моравії, він пройшов поле з плугом, і через століття бравий солдат Швейк вивчав його у школі як «доброго кайзера Йосифа Рільника».
Підданці відповідали на його реформи чорною зашкарублою невдячністю. Віднем розходилися антицісарські карикатури, Угорщина погрожувала повстанням, родичі вправлялися в інтригах на користь Бурбонів і Савойського Дому. Зненавиджений усією імперією, Йосиф помер від сухот 1790 року. Вже впала Бастилія і з «марсел’єзою» починалася Нова Доба, а європейський центр полегшено позіхнув й на півстоліття повернувся у звичну сплячку. Ми й досі запізнені на ці півстоліття…
З листа принцеси Пармської до ерцґерцогині Марії Кристини: «…Не варто відводити армію Лаудона від Травника… Люба моя Мімі, ти повинна якомога частіше нагадувати Імператорові, що майбутнє чекає його на півдні». Творці центральноєвропейської ідеї були свідомі щодо особливостей політичної географії: центр Європи й нині стиснуто до фатальної меридіанальности (не від «анус», але від «мерідіан» — зрештою, не впирається).
…Можливо, десь у майбутньому, політмістики знайдуть пояснення цьому дивному фактові: вертикалі центральноєвропейського життя — ялові. Усе, що будується в географічних горизонталях — зі сходу на захід й навпаки — є живим, регулярним й сповненим бадьорості. Прикладів безліч: Європейський Союз і переважаючи напрями вітру, автобани і назви фільмів, вектори міграцій і русла сировинних річок. А з успішних проектів типу «південь-північ» згадується хіба що шлях із варяґів у греки. Навіть велика рура «Одеса-Броди» безнадійно іржавіє в очікуванні нафти. Може в усьому винні кляті кочовики? І з ким будувати ті вертикалі? Адже румуни та білоруси вже твердо лежать в горизонтальній позиції.
Майбутнє, як бачиться, не стовбиче нам ані на романському півдні, ані на слов’янській півночі. Майбутнє тихенько і транзитно підкрадається зі сходу. Воно має жовтувату шкіру і примружені степові очі. Воно тверезе, згуртоване і працездатне. Колись був такий анекдот: «На німецько-китайському кордоні без інцидентів».
…Ще одна примарна вертикаль проведена через Галичину. Сіра стрічка кордону між західною та православною культурами на карті Семюела Гантінгтона, автора політбестселера «Зіткнення цивілізацій». Це також містичне: блукаючий та непевний кордон між східним хаосом і західним культурним зацепенінням. Може ця «вєтром колєблємая» лінія і є зрадливою Віссю Європи? Якщо ні, то що ж тоді інше може бути центром означеності, одним боком якої є вдягнена у готику і рококо Вічність, а другим — етикетка від пива «Баварія»? Перечепившись за Карпатські скелі, цей віртуальний редут все ще чекає західного вітру.
Чи дочекається?
До речі, цісар Йосиф Другий, передчуваючи свій кінець, написав собі епітафію (тоді було модним, згадаємо Сковороду): «Тут спочиває володар, наміри якого були найчистішими. Але йому не судилося дожити до тріумфу жодного з починань».
Нам, вочевидь, не судилося стати великим і потужним памперсом поміж Росією і НАТО. Єдине, що тішить: нікому іншому теж не судилося (тут ми складаємо класичну дулю, заплющуємо очі і робимо відчайдушний оберт на 360 градусів).
Світло Сходу і Закон Заходу знову розділили та відмірили.
Справа Рібентропа-Молотова вкотре виявляється живішою за живе колискою політичних дежавю.
А нам лишається, либонь, час від часу пірнати в історичну напруженість минулих століть і згадувати милі збоченства, з яких виникають ілюзії.
Деякі історики вважають, що центральноєвропейська ідея вперше фіксується у листах Ізабели Пармської (у 1760-1763 рр. дружини цісаря Йосифа Другого, ерцґерцогині Австрійської та імператриці Священої Римської імперії) до її братової Марії Кристини. Граскі у дослідженні «Die Persoenlichkeit der Infantin Isabella von Parma» (1959) наполягав, що стосунки між принцесами були більш ніж дружніми (також фатальними для невдахи-імператора), але ми не насмілимося турбувати короновані тіні Гофбургу й стверджувати, що саме лесбійські пристрасті прискорили пологи концепції Європейського Центру.
Проте, вірогідним є те, що саме під впливом молодої дружини Йосиф Другий почав першу в центральноєвропейській історії модернізацію суспільства, намагаючись перестрибнути через голови гордовитих сусідів й покінчити із віковим відставанням Центру від Заходу. Його реформи були сум’ятними і салонними. Його ім’я нагадувало про біблійних корів — сім тлустих й сім охлялих. Його брат (майбутній цісар Леопольд) називав його «марнославним мрійником». Злостячи гофмаршалів і сестер, первісток Марії Терезії збирав колекції ляльок і альковних гравюр у стилі Джуліо Романо, вів війни за вихід до теплих морів і забував розрахуватися у борделях («А від нашої Божени кайзер мчить як навіжений!» — співали у Празі). Він майже нічого не довів до логічного завершення, але славетним «Патентом власності» перепризначив кріпосних у підданство монархові. Його чиновники революційно грабували монастирі й отримали від істориків гонористу й двозначну назву «йозефіанців». Одного разу, у Моравії, він пройшов поле з плугом, і через століття бравий солдат Швейк вивчав його у школі як «доброго кайзера Йосифа Рільника».
Підданці відповідали на його реформи чорною зашкарублою невдячністю. Віднем розходилися антицісарські карикатури, Угорщина погрожувала повстанням, родичі вправлялися в інтригах на користь Бурбонів і Савойського Дому. Зненавиджений усією імперією, Йосиф помер від сухот 1790 року. Вже впала Бастилія і з «марсел’єзою» починалася Нова Доба, а європейський центр полегшено позіхнув й на півстоліття повернувся у звичну сплячку. Ми й досі запізнені на ці півстоліття…
З листа принцеси Пармської до ерцґерцогині Марії Кристини: «…Не варто відводити армію Лаудона від Травника… Люба моя Мімі, ти повинна якомога частіше нагадувати Імператорові, що майбутнє чекає його на півдні». Творці центральноєвропейської ідеї були свідомі щодо особливостей політичної географії: центр Європи й нині стиснуто до фатальної меридіанальности (не від «анус», але від «мерідіан» — зрештою, не впирається).
…Можливо, десь у майбутньому, політмістики знайдуть пояснення цьому дивному фактові: вертикалі центральноєвропейського життя — ялові. Усе, що будується в географічних горизонталях — зі сходу на захід й навпаки — є живим, регулярним й сповненим бадьорості. Прикладів безліч: Європейський Союз і переважаючи напрями вітру, автобани і назви фільмів, вектори міграцій і русла сировинних річок. А з успішних проектів типу «південь-північ» згадується хіба що шлях із варяґів у греки. Навіть велика рура «Одеса-Броди» безнадійно іржавіє в очікуванні нафти. Може в усьому винні кляті кочовики? І з ким будувати ті вертикалі? Адже румуни та білоруси вже твердо лежать в горизонтальній позиції.
Майбутнє, як бачиться, не стовбиче нам ані на романському півдні, ані на слов’янській півночі. Майбутнє тихенько і транзитно підкрадається зі сходу. Воно має жовтувату шкіру і примружені степові очі. Воно тверезе, згуртоване і працездатне. Колись був такий анекдот: «На німецько-китайському кордоні без інцидентів».
…Ще одна примарна вертикаль проведена через Галичину. Сіра стрічка кордону між західною та православною культурами на карті Семюела Гантінгтона, автора політбестселера «Зіткнення цивілізацій». Це також містичне: блукаючий та непевний кордон між східним хаосом і західним культурним зацепенінням. Може ця «вєтром колєблємая» лінія і є зрадливою Віссю Європи? Якщо ні, то що ж тоді інше може бути центром означеності, одним боком якої є вдягнена у готику і рококо Вічність, а другим — етикетка від пива «Баварія»? Перечепившись за Карпатські скелі, цей віртуальний редут все ще чекає західного вітру.
Чи дочекається?
До речі, цісар Йосиф Другий, передчуваючи свій кінець, написав собі епітафію (тоді було модним, згадаємо Сковороду): «Тут спочиває володар, наміри якого були найчистішими. Але йому не судилося дожити до тріумфу жодного з починань».
Комментариев нет:
Отправить комментарий