І це не маніфестація атеїзму, а як вважає Мартин Гайдеґґер, - "метафізичний вираз суті історичного звершення Заходу".
Вперше ці слова прозвучали в "Веселій науці", яка вийшла 1882 року, (хоча думка про це висловлювалася ще в "Народженні трагедії").
Що означають ці слова? Адже те, що "Бога немає", тоді вже не було великою таємницею.
Відмінність Ніцше від школи наукової критики релігії полягає в тому, що Бог для нього - це іменування сфери ідеалів, потойбічного вищого світу, царства моральних цінностей, метафізичного світу...
Оскільки Бог як творець і ґарант понадчуттєвого світу "мертвий", то немає сенсу більше вірити в ті цінності, які складають зміст цього світу.
Життя втратило свій сенс - ось світовідчуття нігіліста.
І тут мова йде не тільки про девальвацію релігії. Християнство для Ніцше - феномен соціально-історичний. Падіння авторитету Церкви, усунення теології з науки і філософії, світський характер держави ще не означає втрати віри в ідеали.
Бо на зміну авторитету Бога приходять наука та розум, бізнес та гешефт.
Як вважає той же Гайдеґґер - нігілізм розгортається саме в метафізичному плані.
"Метафізика, - пише він, - це простір історичного здійснення, простір, в якому долею стає те, що надчутливий світ, ідеї, Бог, моральний закон, авторитет розуму, прогрес, щастя більшості, культура, цивілізація втрачають притаманну їм силу творення"...
Комментариев нет:
Отправить комментарий